Søker tekster til #1/19 GLAMOUR

Det glamorøse utøver en nærmest magisk fascinasjon på oss. Ordets etymologi peker da også mot noe som er fortryllet ‒ bærende på en glans som ikke kommer naturlig, men snarere som et resultat av en form for eksklusiv lærdom.

Glamouren er i sitt vesen ekshibisjonistisk. Like viktig er imidlertid dens tilslørende egenskap; at den kan fungere som et blendverk mot det som faktisk måtte utspille seg i vedkommendes liv ‒ en maske som skjermer det intime og sårbare fra det offentlige blikk. For å sitere Elizabeth Taylor (som må ha visst hva hun snakket om): “Success is a great deodorant!”

Dette leder oss inn mot spørsmål om forholdet mellom skinn og væren. I La Société du Spectacle hevder Guy Debord at all menneskelig virkeliggjørelse i det moderne samfunn har gått fra å være over til å ha, og endelig til å ta seg ut. Har vår samtid, med sin flust av stjerner, kjendiser, influencere og virtuelle identiteter på sosiale medier gjort esse est percipi ‒ «å være er å bli sett» ‒ til sitt motto?

Hva man enn måtte mene om dette, ville det vært en overdrivelse å si at alle har noe glamorøst over seg. Dessuten: om alle er glamorøse er ingen det. Stjernene skinner kun i mørket! Likevel har nok de fleste opplevd stunder der en har følt seg mer glamorøs enn til vanlig. Hva skal til? Er det kjøpet av en jakke i skrikende farger, et paljettskjørt, et par nye sko, eller bare en plutselig glans man utstråler etter å ha våknet? Er glamour nødvendigvis knyttet til velstand?

Umiddelbart kan det være fristende å betrakte glamour som et rent menneskelig, kulturelt fenomen. Men et blikk mot dyreriket tyder på det motsatte: Tenk på mange fuglers ekstravagante fjærdrakt, i sin funksjon av å tiltrekke potensielle partnere. Om så glamouren skulle ha et mer naturlig utspring enn vi først måtte tro?

Til dette nummeret av Filologen ønsker vi oss et mangfold av glamorøst skinnende tekster, essays, dikt og visuelle bidrag. Ta på deg ditt beste antrekk, dypp fjærpennen i glitter og send oss det du har innen den 4. mars 2019 til filologen@gmail.com.